Individualizovaná sluchová stimulácia podľa dr. Johansena (tiež známa ako JIAS), je neinvazívna metóda, ktorá bola vyvinutá v Dánsku. Jej autorom je dr. Kjeld Johansen, riaditeľ Baltického dyslektického výskumného laboratória, ktorý ako pedagóg a psychológ dlhodobo pracoval s deťmi s dyslexiou. Táto intervenčná metóda bola vyvinutá z pôvodného diela Christiana A. Volfa. V súčasnosti je JIAS poskytovaná vo viac ako 25 krajinách sveta a je bežnou súčasťou mnohých materských a základných škôl v zahraničí.

Čo je JIAS

JIAS bola vytvorená za účelom stimulácie nervových dráh smerom do mozgu a v rámci mozgu. Je zameraná predovšetkým na dráhy a spojenia vedúce medzi pravým uchom (ktorým sú najčastejšie prijímané informácie z vonkajšieho prostredia) a ľavou mozgovou hemisférou, do ktorej sú obvykle ďalej posielané do hlbších oblastí spracovávania (primárne sa jedná o dominantné rečové centrum, ktoré má takmer 98% populácie uložené v ľavej hemisfére).

Rôzne formy štúdií a vyšetrení mozgu potvrdili, že tento spôsob stimulácie produkuje zvýšený počet nervových spojení v podobe dendritov a synapsií. Spojenia v rámci jazykových centier preto prebiehajú rýchlejšie, čím sa spracovávanie jazyka stáva oveľa efektívnejšie.

Zlepšuje sa koncentrácia a porozumenie, informácie sa spracovávajú podstatne rýchlejšie. Dieťa tak nemá viac pocit, že je “zahltené” množstvom informácií, ktoré nedokáže efektívne a rýchlo spracovať. Je schopné spracovať viac informácií naraz, čím sa výrazne zlepšuje čítanie a písanie, pretože zvuková analýza slov už nepredstavuje tak významný problém.

Je pre vás alebo vaše dieťa JIAS program vhodný?
Vyplňte nižšie uvedený dotazník, a na základe získaných informácií vám na túto otázku odpovieme.

dospelý dieťa

Johansenova sluchová stimulácia môže byť prínosom pre deti, mládež a dospelých s rôznymi rečovými a/alebo jazykovými problémami, prejavujúcimi sa na úrovni tak verbálnej (slovnej), ako i písomnej (vrátane špecifických porúch učenia a dyslexie). Toto môže zahŕňať ťažkosti v jednej, alebo niekoľkých nasledovných oblastiach:

  • Správna výslovnosť
  • Expresia (rozprávanie)
  • Sluchové spracovávanie / počúvanie
  • Písaný jazyk (dyslexia)
  • Čítanie
  • Písanie / pravopis
  • Fonematické/fonologické uvedomovanie
  • Dyspraxia
  • Poruchy autistického spektra
  • Porozumenie a zapamätanie informácií a inštrukcií
  • Časovo obmedzená schopnosť udržať pozornosť – ťažkosti s koncentráciou
  • Sebavedomie a sebadôvera
  • Správanie – v dôsledku zníženej schopnosti komunikácie
  • Precitlivenosť na hluk alebo určité zvuky

JIAS metóda vykazuje veľmi dobré výsledky pri nasledovnej symptomatike:

  • Zlepšenie konverzačných zručností
  • Jednoduchšie a ľahšie čítanie a písanie
  • Jednoduchšie vysporiadavanie sa so zvukmi okolia (okolitý ruch, hluk atď)
  • Zlepšenie koncentrácie
  • Zlepšenie zapamätania počutého
  • Ľahšie učenie sa novým slovám
  • Jednoduchšie spracovávanie a nasledovanie inštrukcií
  • Rozpoznávanie emócií druhých ľudí
  • Zlepšenie kvality spevu, lepšie udrží melódiu
  • Ľahšie porozumenie vtipov
  • Reč sa stáva menej váhavá, je výraznejšia
  • Zvýši sa sebavedomie a sebadôvera
  • Stráca sa plochý monotónny hlas
  • Lepšia diferenciácia podobne znejúcich slov
  • Menší výskyt zamieňania písmen, otáčania písmen pri čítaní, ale aj písaní
  • Zlepšenie porozumenia čítaného textu
  • Znižuje sa počet pravopisných chýb

Kontaktujte nás

Máte otázky? Odpovieme vám! Veľmi dobre vieme, že sa jedná o komplexnú tému, ktorá vyvoláva ďalšie a ďalšie otázky. Preto ak máte stále nejasnosti alebo sa chcete niečo opýtať, neváhajte nás kontaktovať a radi vám zodpovieme vaše otázky.