JIAS diagnostika predstavuje komplexné vyšetrenie sluchového spracovávania, ktoré je základom pre nastavenie individualizovaného sluchového tréningu. Zahŕňa špecializované testy počúvania ako skríningová monoaurálna audiometria, skríningová binaurálna audiometria, dichotický test počúvania a testy laterality. Prístup k diagnostike sa líši podľa veku a primárnej diagnózy klienta.
U detí sa zameriavame na hravú formu testovania a prispôsobujeme dĺžku vyšetrenia ich schopnosti udržať pozornosť. Dospelým klientom poskytujeme podrobnejšie vysvetlenie postupov a výsledkov. Pri senioroch berieme do úvahy možné vekové zmeny sluchu a prispôsobujeme tempo diagnostiky.
Cieľom je získať presný obraz o sluchovom spracovávaní klienta, identifikovať prípadné oslabenia a navrhnúť optimálny plán JIAS stimulácie pre zlepšenie sluchových funkcií.
JIAS môže byť veľkým pomocníkom pre deti, ktoré majú ťažkosti s učením, čítaním alebo písaním. Pomáha im lepšie sa sústrediť, porozumieť tomu, čo počujú, a zlepšiť sa v škole. Deti sa už necítia „zahltené“ informáciami a učenie sa stáva zábavnejším a efektívnejším.
Aj dospelí môžu z JIAS veľa získať. Či už máte problémy s koncentráciou v práci, ťažkosti s učením nových vecí alebo problémy s komunikáciou, cielený sluchový tréning vám môže pomôcť. Zlepšuje schopnosť spracovávať informácie, čo vedie k lepším pracovným výkonom a kvalitnejšej komunikácii.
JIAS je výborným nástrojom pre udržiavanie mozgovej aktivity v staršom veku. Pomáha zlepšiť schopnosť počúvať a rozumieť reči, čo je často problém u starších ľudí. Cielený sluchový tréning môže tiež pomôcť udržať myseľ bystrou a zlepšiť celkovú kvalitu života.
V rámci JIAS diagnostiky sa prostredníctvom monaurálnych a binaurálnych testov počúvania skúma priebeh kriviek pravého a ľavého ucha, teda akú frekvenciu klient vníma pri akej hlasitosti. Skúma sa zároveň aj vzťah kriviek oboch uší k sebe navzájom, či je priebeh harmonický, či je jednoznačné, ktoré ucho je dominantné, alebo preferované, do akej miery funguje spolupráca uší a aké rozdiely sú vo vnímaní tónov a reči.
Dichotický test počúvania rozširuje získané informácie o tom, do akej miery je klient schopný vytesniť ruchy okolia v rovine hovorenej reči, do akej miery presne diferencuje jednotlivé hlásky, či stíha primerané tempo slovného toku, či nie je nesúlad medzi pravým a ľavým uchom atď.
Skúma sa tiež auditívna, ale aj celková laterálna preferencia / dominancia klienta, ktorá hrá dôležitú rolu pri nastavení samotnej sluchovej stimulácie (či pôjde o cielené posilnenie jednej, alebo druhej hemisféry).
Na základe uvedenej diagnostiky je možné vyhodnotiť kvalitu sluchového spracovania v porovnaní s jeho optimom, vyhranenosť laterality v sluchovom spracovaní, rýchlosť spracovania uší jednotlivo a vo vzájomnej spolupráci. Všetky tieto faktory majú výrazný vplyv na pozornosť človeka, na kvalitu a rýchlosť spracovania sluchových podnetov, sú predpokladom pre nadobúdanie schopností a zručností potrebných v procese vzdelávania, teda pre čítanie, písomný, ale aj verbálny prejav.
Ak sa rozhodnete intervenčný program podstúpiť, vysvetlíme vám postupnosť a oboznámime vás tiež s dôležitými aspektmi programu. Klient bude v závislosti od typu hudobného setu, veku, symptómov, diagnózy a/alebo cieľa, ktorý chceme dosiahnuť, počúvať 4 – 12 týždňov jeden hudobný set JIAS pozostávajúci z 3 až 6 skladieb v pravidelných intervaloch (zväčša 1 skladbu denne 6 dní v týždni), pričom jedna skladba trvá zhruba 10 minút.