JIAS diagnostika

JIAS diagnostika predstavuje komplexné vyšetrenie sluchového spracovávania, ktoré je základom pre nastavenie individualizovaného sluchového tréningu. Zahŕňa špecializované testy počúvania ako skríningová monoaurálna audiometria, skríningová binaurálna audiometria, dichotický test počúvania a testy laterality. Prístup k diagnostike sa líši podľa veku a primárnej diagnózy klienta.

U detí sa zameriavame na hravú formu testovania a prispôsobujeme dĺžku vyšetrenia ich schopnosti udržať pozornosť. Dospelým klientom poskytujeme podrobnejšie vysvetlenie postupov a výsledkov. Pri senioroch berieme do úvahy možné vekové zmeny sluchu a prispôsobujeme tempo diagnostiky.

Cieľom je získať presný obraz o sluchovom spracovávaní klienta, identifikovať prípadné oslabenia a navrhnúť optimálny plán JIAS stimulácie pre zlepšenie sluchových funkcií.

JIAS môže byť veľkým pomocníkom pre deti, ktoré majú ťažkosti s učením, čítaním alebo písaním. Pomáha im lepšie sa sústrediť, porozumieť tomu, čo počujú, a zlepšiť sa v škole. Deti sa už necítia „zahltené“ informáciami a učenie sa stáva zábavnejším a efektívnejším.

Aj dospelí môžu z JIAS veľa získať. Či už máte problémy s koncentráciou v práci, ťažkosti s učením nových vecí alebo problémy s komunikáciou, cielený sluchový tréning vám môže pomôcť. Zlepšuje schopnosť spracovávať informácie, čo vedie k lepším pracovným výkonom a kvalitnejšej komunikácii.

JIAS je výborným nástrojom pre udržiavanie mozgovej aktivity v staršom veku. Pomáha zlepšiť schopnosť počúvať a rozumieť reči, čo je často problém u starších ľudí. Cielený sluchový tréning môže tiež pomôcť udržať myseľ bystrou a zlepšiť celkovú kvalitu života.

Testy sluchového spracovávania

V rámci JIAS diagnostiky sa prostredníctvom monaurálnych a binaurálnych testov počúvania skúma priebeh kriviek pravého a ľavého ucha, teda akú frekvenciu klient vníma pri akej hlasitosti. Skúma sa zároveň aj vzťah kriviek oboch uší k sebe navzájom, či je priebeh harmonický, či je jednoznačné, ktoré ucho je dominantné, alebo preferované, do akej miery funguje spolupráca uší a aké rozdiely sú vo vnímaní tónov a reči.

Dichotický test počúvania rozširuje získané informácie o tom, do akej miery je klient schopný vytesniť ruchy okolia v rovine hovorenej reči, do akej miery presne diferencuje jednotlivé hlásky, či stíha primerané tempo slovného toku, či nie je nesúlad medzi pravým a ľavým uchom atď.

Skúma sa tiež auditívna, ale aj celková laterálna preferencia / dominancia klienta, ktorá hrá dôležitú rolu pri nastavení samotnej sluchovej stimulácie (či pôjde o cielené posilnenie jednej, alebo druhej hemisféry).

Na základe uvedenej diagnostiky je možné vyhodnotiť kvalitu sluchového spracovania v porovnaní s jeho optimom, vyhranenosť laterality v sluchovom spracovaní, rýchlosť spracovania uší jednotlivo a vo vzájomnej spolupráci. Všetky tieto faktory majú výrazný vplyv na pozornosť človeka, na kvalitu a rýchlosť spracovania sluchových podnetov, sú predpokladom pre nadobúdanie schopností a zručností potrebných v procese vzdelávania, teda pre čítanie, písomný, ale aj verbálny prejav.

Ak sa rozhodnete intervenčný program podstúpiť, vysvetlíme vám postupnosť a oboznámime vás tiež s dôležitými aspektmi programu. Klient bude v závislosti od typu hudobného setu, veku, symptómov, diagnózy a/alebo cieľa, ktorý chceme dosiahnuť, počúvať 4 – 12 týždňov jeden hudobný set JIAS pozostávajúci z 3 až 6 skladieb v pravidelných intervaloch (zväčša 1 skladbu denne 6 dní v týždni), pričom jedna skladba trvá zhruba 10 minút.