Porucha sluchového spracovávania

PSS je skratka pre „Poruchu sluchového spracovávania“. Jedná sa o poruchu, pri ktorej má dieťa alebo dospelí ťažkosti so spracovávaním počutých informácií. Obvykle to znamená, že sa v rámci sluchových dráh vedúcich do rečových centier deje niečo, čo má nepriaznivý vplyv na spracovanie alebo interpretáciu počutého.

Ľudia s touto poruchou majú často normálny sluch (počujú dobre) a inteligenčne taktiež spadajú do oblasti normy, avšak majú problém spracovať to, čo počujú. Nejedná sa teda o to, či počujú alebo nepočujú. Ich problém spočíva práve v tom „ako“ počujú, resp. ako spracovávajú počuté.

Porucha sluchového spracovávania

Porucha sluchového spracovávania (PSS) je komplexný problém, ktorý ovplyvňuje schopnosť mozgu správne interpretovať zvukové informácie. Ľudia s PSS majú zvyčajne normálny sluch, ale ich mozog má ťažkosti so spracovaním toho, čo počujú. Táto porucha môže viesť k problémom s porozumením reči, najmä v hlučnom prostredí, ťažkostiam s nasledovaním pokynov a problémom s učením založeným na počúvaní.

PSS často zostáva nerozpoznaná, pretože jej príznaky sa môžu prekrývať s inými poruchami, ako sú poruchy učenia alebo ADHD. Môže postihnúť ľudí všetkých vekových kategórií, ale najčastejšie sa diagnostikuje u detí vo veku vyššom ako 8-9 rokov.

JIAS sluchový tréning ponúka efektívny prístup k zmierneniu symptómov PSS. Pomocou špecializovanej zvukovej stimulácie pomáha zlepšiť schopnosť mozgu spracovávať zvukové informácie, čo vedie k lepšiemu porozumeniu reči a celkovému zlepšeniu kvality života.

Sluchové spracovávanie popisuje to, čo sa stane, keď mozog rozpozná a interpretuje zvuky okolo nás. Keď energia a vibrácia, ktorú rozoznávame ako zvuk, putuje prostredníctvom ucha, pričom je premenená na elektrickú informáciu, ktorú môže mozog interpretovať – to znamená „počuť“.

  • Počutie je fyzická, vrodená vlastnosť človeka. Jedná sa o pasívnu činnosť, ktorá je daná.
  • Počúvanie, je na rozdiel od počutia aktívna vlastnosť, ktorej sa učíme celý život, obzvlášť v prvých rokoch života, kedy sa naše uši vylaďujú na frekvencie materinského jazyka. Počúvanie znamená v istom zmysle správanie.

PSS je veľmi často nepresne identifikovaný problém, pretože veľa symptómov sa objavuje pri iných ťažkostiach alebo diagnózach, ako sú napr. poruchy učenia, ADHD, alebo aj pri depresii. Napriek tomu, že PSS je často zamieňaná s ADHD, je možné trpieť obidvomi poruchami súčasne. Je taktiež možné mať ADHD a narušenú komunikačnú schopnosť alebo poruchy učenia.

Toto je komplexný problém postihujúci približne 5% detí školského veku. Tieto deti nie sú schopné spracovávať počuté informácie rovnakým spôsobom ako ostatní, pretože funkcie ich uší a mozgu nie sú dostatočne vzájomne skoordinované. Niečo má nepriaznivý vplyv na spôsob, akým ich mozog rozpoznáva a interpretuje zvuky, najmä zvuky produkujúce reč.

Klienti s poruchou sluchového spracovávania často nerozonávajú jemné rozdiely medzi jednotlivými hláskami v slove, aj napriek tomu, že sú vyslovené dostatočne nahlas a presne. Tieto ťažkosti sa obvykle objavujú v prostredí, v ktorom je prirodzený hluk v pozadí, teda v akomkoľvek bežnom prostredí. Z toho dôvodu deti, ale aj dospelí s PSS majú základné ťažkosti v porozumení reči produkovanej v menej než optimálnych či ideálnych podmienkach (tichá miestnosť bez ruchov okolia či iných zvukov).

Čo je súčasťou poruchy sluchového spracovávania?

Súčasť poruchy sluchového spracovávania

Sluchové spracovávanie zahŕňa zložitý súbor týchto zručností, ktoré sú pre počúvanie a porozumenie komunikácie nevyhnutné:

  • Vnem – identifikácia existencie zvuku
  • Lokalizácia – schopnosť nájsť a presne určiť zdroj zvuku v prostredí, v ktorom sa poslucháč nachádza
  • Sluchová pozornosť – zameranie sa na hovoriaceho po dobu primeranú veku
  • Sluchová figúra pozadia – schopnosť rozpoznať a vyselektovať hovoriaceho od okolitých nepodstatných zvukov
  • Sluchová diskriminácia – rozpoznávanie a diferenciácia slov, zvukov, ktoré znejú podobne (napr. tieň / sieň; puma / guma atď.)
  • Porozumenie celých slov alebo správ, ak časť z nich chýba. Táto zručnosť je často využívaná v hlučnom prostredí, v ktorom je možné počuť len časť informácií.
  • Sluchová syntéza – schopnosť zlúčiť jednotlivé hlásky do slov (napr. o/k/n/o ….. „okno“)
  • Sluchová analýza – identifikácia hlások (napr. pes = p/e/s), morfém (predpony, napr. „na-variť“; prípony, napr. „žen-a“, „žen-y“) a ďalšie gramatické pravidlá
  • Sluchové asociácie – schopnosť priradiť počutým zvukom význam
  • Sluchová pamäť – pamätanie si ústnych informácií (zahŕňa krátkodobú aj dlhodobú pamäť)

Príčiny oslabenia sluchového spracovávania

Príčin oslabenia sluchového spracovávania je viacero a medzi tie najčastejšie patria aj tieto:

  • Genetické poruchy, neurologické nálezy (Downov syndróm, Detská mozgová obrna)
  • Neurofyziologické oneskorenia vývinu (oneskorený vývin reči, špecifické poruchy učenia, dyspraxia, poruchy autistického spektra, ADD – porucha pozornosti)
  • Nerovnomerný vývin (KISS – porucha symetrie indukovaná krčnými stavcami, úrazy, nútená zmena laterality)
  • Zápaly stredného ucha, tekutina v strednom uchu, časté ORL infekty, adenoidy, alergie, intolerancie, precitlivelosť na látky/potraviny, pretrvávajúci reflux
  • Nevhodné alebo príliš hlučné prostredie
  • Emočné problémy

Porucha sluchového spracovávania môže ovplyvniť vývin reči, jazyka a komunikácie. Rovnako môže ovplyvniť aj čítanie a písanie, čo často vedie k vzniku dyslexie a/alebo problémom s expresiou reči (rozprávaním) a porozumením. Prečítajte si ako vám vie JIAS pomôcť.