Ako vieme pomôcť

Porucha sluchového spracovávania môže ovplyvniť vývin reči, jazyka a komunikácie. Rovnako môže ovplyvniť aj čítanie a písanie, čo často vedie k symptomatike rôznych porúch učenia a/alebo problémom s expresiou reči (rozprávaním) a porozumením. JIAS sluchový tréning dokáže pomôcť tieto ťažkosti zmierniť alebo odstrániť.

Ako vieme pomôcť

Ak je JIAS sluchový tréning indikovaný, klient v domácom prostredí počúva špecifickú hudbu po dobu 4-12 týždňov spravidla cez slúchadlá. Klient si pohodlne jednorázovo zakúpi do svojho mobilného zariadenia aplikáciu Sonorias JIAS Music Player, zadá do nej unikátny PIN kód, ktorý obdrží od svojho JIAS poskytovateľa alebo od Centra Avare ako národného riaditeľa JIAS pre Slovensko a Českú republiku. Následne sa mu priamo do jeho zariadenia stiahne špecificky upravená hudba JIAS, ktorú počúva počas predpísaného počtu nasledujúcich týždňov. Jedná sa o syntetickú a/alebo inštrumentálnu hudbu, ktorá stimuluje rôzne frekvenčné oblasti postupne, podľa individuálnych možností a potrieb klienta.

To, aké frekvenčné spektrum a v akej postupnosti je stimulované, závisí od výsledkov špecializovanej diagnostiky a kriviek počutia konkrétneho klienta.

Klient hudbu počúva približne 10-15 minút denne. Po dopočúvaní predpísaného hudobného setu, prichádza na kontrolu, opätovne sa vykonajú kontrolné merania a na základe nich sa vyhotovuje ďalší hudobný set, presne podľa aktuálnych potrieb daného klienta.

Celý program sluchového tréningu trvá obvykle 6-18 mesiacov (v priemere 9 až 10 mesiacov). Klient obvykle potrebuje 4 až 6 hudobných setov, aby bol sluchový tréning JIAS kompletný.

Praktické tipy ako si pomôcť

Nižšie uvádzame niekoľko praktických námetov pre ľahkú pomoc v triede alebo v domácom prostredí. Každopádne najefektívnejšia cesta je vždy pokúsiť sa vyriešiť príčinu.

  • Pokúste sa zredukovať ruchy okolia použitím bytového textilu, napr. použitím závesov, vankúšov, záclon, kobercov. Bytový textil absorbuje ruchy okolia.
  • Sadnite si ďalej od zdrojov hluku (napr. od dverí, okien, potrubia, toaliet a pod.)
  • Použite ušné štuple počas individuálnej práce alebo pri teste
  • Poskytnite tiché izolované pracovné kútiky
  • Zadávajte inštrukcie postupne, po častiach
  • Keď rozprávate, používajte jednoduché, expresívne vety, hovorte pomalšie a trochu hlasnejšie
  • Sadnite si blízko k učiteľovi
  • Postavte sa pred dieťa, keď na neho hovoríte a udržujte s ním vtedy očný kontakt
  • Robte v rozprávaní pauzy, aby ste zabránili vzniku frustrácie alebo preťaženia dieťaťa
  • Poskytnite viac času na spracovanie ústnych úloh a otázok
  • Preformulujte a zintenzívnite slovné inštrukcie
  • Demonštrujte alebo modelujte príklady počas hodiny, alebo aj samotnú úlohu
  • Nechajte dieťa nahlas zopakovať otázku alebo inštrukciu, či vám správne porozumelo
  • Použite počítač alebo projektor za účelom poskytnutia zrakových informácií
  • Poskytnite zadania a úlohy v písomnej podobe, nespoliehajte sa len na pamäť dieťaťa či dospelého
  • Pomáhajte si počas hodiny alebo vyučovania názornými ukážkami, či manipuláciou s predmetmi
  • Používajte grafické pomôcky, napríklad obrázky
  • Stanovte dieťaťu jasné zadanie a rámec, aby ostalo v kontakte s danou úlohou – jedna úloha v jednom čase
  • Pomôžte si farebným odlíšením jednotlivých predmetov v škole (napr. všetko, čo sa týka matematiky, bude označené ako červené, všetko, čo sa týka zemepisu bude označené ako modré, atď.)

Na začiatku intervencie je nevyhnutné identifikovať, či symptómy klienta korešpondujú s oblasťami, v ktorých dokáže byť JIAS sluchový tréning nápomocný. Prečítajte si viac o priebehu JIAS intervencie.