U detí nízkeho veku je veľmi dôležité rozvíjanie motoriky. Pohybové schopnosti dieťaťa (motorické) a reč sa navzájom ovplyvňujú.
Pokiaľ má dieťa zdravý pohybový vývin, obvykle nastúpi aj zodpovedajúci zdravý vývin reči.
Ak je oneskorený pohybový vývin je veľká pravdepodobnosť, že bude oneskorený aj rečový vývin.

Neobratné deti mávajú viac nedostatkov vo výslovnosti ako deti, ktoré sú pohybovo zdatnejšie. Preto je nesmierne dôležité rozvíjať hybnosť celého tela (hrubú motoriku) , hybnosť ruky (jemnú motoriku) a obratnosť reči (motorika hovoridiel).

Preto by ste mali deti viesť k stimulácii a správnemu rozvoju motoriky?

Ako rozvíjať HRUBÚ motoriku
Jazda na bicykli, alebo trojkolke, či odrážadle
Hádzanie a chytanie lopty
Státie na jednej nohe (pri otvorených aj zavretých očiach)
Preskoky na jednej nohe
Skákanie na trampolíne
Šmykľavky, hojdačky, preliezky

Ako rozvíjať JEMNÚ motoriku
postupne vztyčovanie prstov zo zavretej päste
Namotávanie klbka, pravá – ľavá ruka
Navliekanie korálikov
Hranie s plastelínou
Ukazovák, prostredník striedavé ťukanie do stola (hráme na klavír) pravá – ľavá ruka
Maľovanie končekmi prstov
Hra na hudobnom nástroji

Hračky ktoré podporujú motoriku

Skvelou pomôckou vám môžu byť edukačné hračky pretože pri ich hraní si dieťa rozcvičuje okrem jemnej motoriky aj kreativitu a predstavivosť, logické myslenie a trpezlivosť.

Šnurovacia drevená topánočka z dielne šikulovo je praktická hračka a výborná pomôcka na precvičenie jemnej motoriky, s ktorou sa vaše dieťatko naučí samé si navliecť a zaviazať šnúrky na topánkach. Šnúrka sa dá ľahko vyvliecť a dieťatko sa môže hravou formou učiť navliekať a viazať mašličku.
Podrobnejšie rozpracovaný návod konzultovaný so špeciálnou pedagogičkou, ktorý obsahuje návody na hru od menších detí až po deti vo veku 6-7rokov – návody na logické úlohy.

Edukačná hračka tvary a farby  pri hraní si dieťa rozcvičuje: jemnú motoriku, rozvoj kreativity a predstavivosti, cvičenie trpezlivosti a sústredenia, logické myslenie, prišívanie, farby a tvary.
Ponúka viacero možností hrania ktoré sa dajú jednoducho prispôsobiť veku a schopnostiam dieťaťa.

NIEČO NIE JE V PORIADKU – NEVIEME SI PORADIŤ SAMI
Ak ste spozorovali, že vaše dieťa nemá zručnosti a schopnosti aké majú jeho rovesníci a neviete si rady kontaktujte naše centrum AVARE a náš odborný personál. V našom centre sa zaujímame hlavne o to čo tieto ťažkosti spôsobuje. Pri svojej práci pozeráme na hlbšie na symptómy a hľadáme skutočnú príčinu ťažkostí pretože iba tak vieme účinne zasiahnuť a pomôcť ich odstrániť. Po absolvovaní komplexnej diagnostiky dokážeme vyhodnotiť a riešiť problémy ktoré stoja v pozadí porúch správania, koncentrácie alebo učenia ako:

  • Problémy s čítaním a písaním
  • Dyslexia
  • Dyspraxia
  • Dysgrafia (problémy s písaním)
  • ADD (Porucha pozornosti)
  • Problémy s koordináciou
  • Problémy so sluchovým spracovávaním
  • Oneskorený vývin reči
  • Špecificky narušený výnin reči (dysfázia)
  • Agorafóbia (fóbia z otvoreného priestranstva)
  • Problémy s koncentráciou
  • Zlyhávanie v učení – bez známej identifikovanej príčiny
  • Aspergerov syndróm
  • Úzkosť a panická porucha

 

Katarina Sipos

Autor Katarina Sipos

Katarína Sipos je národná riaditeľka JIAS pre Slovensko a Česko.

Ďalšie príspevky od Katarina Sipos